lördag 28 februari 2009

Barnrummen

Nu är det full rulle från tidiga mornar till sena nätter! Det sista ska packas ned och vi håller på att packa upp i huset. jag har lagt ned mest krut på barnens rum.....så de blir glada när de kommer hem. De bor hos sin mormor & morfar hela helgen medan Andreas & jag kan jobbar på! I morgon är vi på plats och skall sova första natten i huset...
som vi har längtat :)

Tack Jonas, Jon och Kjell för hjälpen och Kerstin för barnpassningen :)



Emmas rum



Julias rum

6 kommentarer:

Anonym sa...

Flickorna tyckte det blev hjättefint. Dom längta hem till sina ny rum. Jag tyckte det blev fint också.

Maria sa...

Det var ett tag sedan jag var inne här ska jag erkänna och..... shit vad det gick undan sedan sist!!!!

Vad fint allt ser ut och vad kul att ni redan (!?!) äntligen får flytta in!

Känner igen badrumsstilen lite:) Snyggt! Allt ser jättefint ut! Vill se mer;)

Vad figgt gjort med barnens hyllor. Att tapetsera dem som fondväggen, toppen ide!

Lycka till med flytten, och jättegrattis till ert fin, fina hus! Visa mer bilder snart.

Kram Maria

Anonym sa...

Vad fint det blir! Barnens rum blev ju jättebra! Nu ska jag bara få tid att titta bort nån dag me!!!

Anonym sa...

Vilka fina rum!

Line sa...

så fint dom kommer att bli överlyckliga. och så häftigt med tapeter på bokhyllorna, snyggt, kanske sno idén. Hoppas natten i huset blir bra, förstår att ni har längtat mycket.

/Line

Maria sa...

Godmorgon Helene,

Vilken uppgift du ger mig såhär på morgonkvisten:)

Hur ska jag förklara hur vi gjorde på bästa sätt? Behöver nästan visa med händerna. Jag försöker och nu kommer jag att "stapla" upp stegen med väldigt lätta förklaringar så får vi se om ni förstår vad jag menar.

1. Först mätte vi naturligtvis ut centrum. Dvs där själva uret skulle sitta.

2. Sedan mättes diametern ut på hela klockan. Vår var på 90, cm klocka plus 10 cm plupparna (strecken)

3. Med ett pass mätte vi ut (som ett kors) från kl, 12 till 6 och kl 9 till 3.

4. Nu markerade vi ut en "ring" tunt med blyerts. Vi hade en lång passare (typ linjal). Ena änden centrum av klockan och i den andra änden en blyerts. Den ska sitta fast i mitten och sedan snurrar man runt försiktigt och måttar. Nu får man alltså ritat en ring på väggen. (det går säkert att göra en mall istället på samma sätt som man sätter upp, men min man tycker det blir mer exakt att gåra direkt på väggen) Eftersom vår vägg bara är målad (ej tapet) gick det lätt att sudda sedan.

5.Nu har vi alltså markerat ut mitten på klockan, 12,3,6 0ch 9, och även hela ringen på hela urverket . Nu tar man en tumstock och mäter från 12 till tre. Den ena håller tumstocken och böjer den efter blyertsringen. Den andre (man ska vara två alltså) mäter ut avståndet. Lite mattekunskap behövs här. Sedan fortsätter man så i de olika "kvartarna". Tillslut har ni mätt ut vilket mellanrum det ska vara mellan strecken och även hur långt ut eller hur linjen skall vara.


Herregud! Hoppas du förstår min förklaring. Detta var inte lätt! Fråga gärna mer om det är något som är oklart.

Lycka till nu.... och uppdatera gärna din sida med bilder. Man är ju nyfiken på hur ni fått till det hemma:)

Kram Maria